OFAP_Post_Forside_1.jpg
 
 
 

Hvorfor har vi lansert kampanjen Oljefondets alkoholproblem?

Statens pensjonsfond utland (Oljefondet) har hele 116 milliarder kroner investert i alkoholselskaper. Vi mener at det er feil å investere våre pensjonspenger i en vare som forårsaker svært mange skader og særlig for sårbare grupper. Derfor har vi, sammen med organisasjonene IOGT, Juvente, Blå Kors og FORUT lansert kampanjen Oljefondets alkoholproblem. Alkohol utgjør både et helse- og et samfunnsproblem, og vi vil ikke nå FNs bærekraftsmål uten å redusere alkoholskadene.

 

Norsk dobbeltmoral

Norge har en god og ansvarlig alkoholpolitikk, der vi bl.a. har aldersgrenser, reklameforbud og lisensordninger for å redusere skadene som følger med alkoholbruk.

Det er derfor et paradoks at våre pensjonspenger investeres i en industri som jobber for å unngå at land i sør skal innføre de samme gode alkoholpolitiske virkemidlene. Med andre ord: Investeringer som skal sikre vår fremtid, bidrar til å ødelegge andres. Vi som står bak kampanjen, mener at Oljefondet må trekke sine investeringer ut av alkoholindustrien.

 

Alkohol og bærekraftsmålene

FNs bærekraftsmål er definert som verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Forebygging av alkoholskader er spesifikt nevnt som delmål under mål tre, god helse. Alkohol og rus er også en viktig faktor i delmålet som handler om å halvere ulykker og død fra trafikkulykker og redusere dødelighet fra såkalte ikke-smittsomme sykdommer. I tillegg spiller alkohol en viktig rolle i flere av de andre målene, blant annet mål fem, likestilling mellom kjønnene. Derfor hevder vi at vi ikke når bærekraftsmålene uten å redusere alkoholskadene. Norge må ta sin del av det globale ansvaret.

 

Hva skjer i kampanjen?

Kampanjen skal pirre nysgjerrighet og engasjere nye målgrupper, og første del av kampanjen er en quiz. Quizen vil nå målgrupper via sosiale medier og gjennom foredrag og seminarer i løpet av høsten. Senere i høst vil det også være andre spennende kampanjeelementer som blir lansert – lik kampanjesiden i sosiale medier for å følge med og spre budskapet!

 

Hva er grunnlaget for spørsmålene i quizen?

En del av årets kampanje er en quiz hvor vi forsøker å få frem sammenhengene mellom Oljefondets investeringer i alkohol og arbeidet med å nå FNs bærekraftsmål. Spørsmålene til quizen er basert på flere kilder. Her nevner vi de viktigste.

Den nederlandske gravejournalisten Oliver Van Beemen har jobbet i flere år med å kartlegge hvordan store alkoholprodusenter, og da spesielt Heineken, opererer på det afrikanske kontinentet. Mange av quiz-spørsmålene våre er hentet fra hans materiale:. 

Boken «Heineken in Africa - A multinational unleashed» er anbefalt lesning for alle som er interesserte i temaene alkohol og utvikling. Fra boken har vi hentet grunnlaget for spørsmålene som går på «beer girls» og hvor et ølmerke har holdt et regime ved makten.

Hvis du ikke får tak på boken finnes det flere gode intervjuer og foredrag om innholdet på nettet. Denne artikkelen publisert hos The Guardian er også opplysende.

Spørsmålet som går på hvordan alkoholindustrien har prøvd å påvirke utformingen av lovverket i flere afrikanske land er hentet fra en studie gjort av Øystein Bakke og Dag Endal i Forut.

Tallene om hvor mange dødsfall som skyldes alkohol på verdensbasis er hentet fra WHO.

Spørsmålene som går på FNs bærekraftsmål er naturlig nok basert på FNs nettsider. Kontakt oss hvis du lurer på noe i forbindelse med quizen.